Aa
خواندن:
درمان جوش های بلوغ
Aa

درمان جوش های بلوغ

آخرین به روزرسانی:1402-03-27 admin
درمان جوش های بلوغ

بروز جوش های دروان بلوغ یا آکنه ولگاریس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که نوجوانان در سن بلوغ با آن رو به رو می شوند. این جوش ها بدون داشتن خطر خاصی در صورت، گردن، کمر و شانه ها ظاهر می شوند و زیبایی را تحت تاثیر منفی قرار می دهند، به همین علت بسیاری از والدین در پی روش های درمان جوش های بلوغ برای نوجوان خود هستند.

اگر شما هم دنبال راهی برای رفع جوش های بلوغ هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.


دسترسی سریع

دلایل بروز جوش های بلوغ

اصلی ترین علل ایجاد جوش های بلوغ عبارتند از:

ترشحات بیشتر غده های چربی

پوست صورت دارای تعداد زیادی منافذ است که به غدد چربی متصل شده اند. درون این غدد چربی طبیعی پوست با نام سبوم وجود دارد که از طریق منافذ به سطح پوست می رسد. زمانی که به دلایل مختلف مانند عدم رعایت بهداشت و یا عفونت این منافذ مسدود شوند، ترشحات غدد چربی زیر پوست روی هم انباشته شده و باعث بروز جوش می شود.

در نوجوانان ترشح این غدد چربی بیشتر است، به همین علت جوش های بلوغ پدیدار می شوند.

جوش های بلوغ

تغییرات هورمونی

در سن بلوغ، هورمون های جنسی افزایش پیدا می کنند و منجر به تولید بیشتر سبوم پوست می شوند و زمینه را برای التهاب و رشد میکروب های موثر در ایجاد جوش، فراهم می کنند.

تغذیه نادرست

مصرف فراوان مواد غذایی مانند ماکارونی، سیب زمینی، نان، چیپس و پفک، انواع فست فود، نوشیدنی های گازدار و … باعث افزایش چربی خون و در نهایت بروز جوش می شود.

عدم رعایت بهداشت پوست

پوست به دلیل افزایش بیش از حد چربی و تجمع آلودگی دچار انواع جوش می شود که عدم رعایت بهداشت می تواند زمینه ساز این عوامل باشد.

کمبود ویتامین های A و B

ویتامین های A و B تاثیر بسیاری بر روی ترمیم پوست دارند و کمبود آن ها در نوجوانان می تواند منجر به بروز جوش شود.

فشارهای عصبی

جوش در صورت و بدن

نوجوانان در سن بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی، دچار نوسانات خلق و خو شده و همین موضوع زمینه ساز بروز جوش در صورت و بدن آن ها می شود.


انواع آکنه در نوجوانان

آکنه انواع مختلفی دارد که سه نوع از اصلی ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • آکنه کومدونال: جوش سر سیاه یا سر سفید را آکنه کومدونال می نامند.
  • آکنه التهابی: جوش های قرمز و دردناک از انواع آکنه التهابی هستند که به آن ها پاپول می گویند. زمانی که پاپول ها با چرک و عفونت همراه باشند، پاسچول نامیده می شوند.
  • آکنه کیستیک: شدیدترین نوع آکنه، آکنه کیستیک نام دارد که اغلب دردناک هستند و تا عمق زیادی از پوست گسترش پیدا می کنند. این جوش ها را کیست یا ندول می نامند.

درمان جوش های بلوغ

درمان خانگی جوش های بلوغ

استفاده از ماسک های طبیعی در درمان خانگی جوش های بلوغ بسیار موثر هستند که تعدادی از آن ها را در ادامه شرح می دهیم.

سرکه سیب

یکی از بهترین مواد خانگی برای درمان جوش های دوران بلوغ، سرکه سیب می باشد. این ماده به دلیل دارا بودن استیک، سیتریک و لاکتیک می تواند باکتری هایی که باعث بروز جوش می شوند را از بین ببرد. علاوه بر این سرکه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی به درمان درد و التهاب ناشی از جوش کمک بسیاری می کند.

برای درمان جوش با سرکه، پنبه آغشته به آن را روی جوش خود قرار دهید تا خشک شود. این درمان را روزانه و به طور منظم انجام دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، آنتی باکتریالی و آنتی اکسیدان تاثیر بسیار زیادی بر روی رفع جوش های دوران بلوغ دارد. برای استفاده از این ماسک گیاه آلوئه ورا را با یک چاقوی تیز برش داده و ژل داخل آن را خارج کنید، سپس آن را شب قبل از خواب روی پوست و جوش خود بگذارید و صبح صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک گیاه آلوئه ورا

آبلیمو

آبلیمو با دارا بودن مقادیر فراوانی ویتامین C و اسید سیتریک در درمان جوش های بلوغ تاثیر بسیاری دارد. به همین منظور ابتدا صورت خود را کاملاً تمیز کنید، سپس یک پنبه آغشته به آبلیمو را روی جوش های خود بمالید. اگر احساس سوزش داشتید می توانید آبلیمو را با ماست ترکیب کنید. برای نتیجه دهی بهتر سعی کنید از آب لیموی تازه استفاده کنید.

عسل

ماسک عسل

یکی دیگر از مواد تاثیر گذار در درمان جوش های بلوغ عسل می باشد که با داشتن خاصیت آنتی باکتریالی جوش ها را از بین می برد و باعث نرمی و لطافت پوست می شود. عسل یک ضدعفونی کننده طبیعی است و با پاکسازی کردن پوست احتمال بروز جوش را کاهش می دهد.

برای استفاده از این ماده، دو قاشق چای خوری از آن را روی صورت خود بمالید و بعد از 10 دقیقه صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

چای سبز

چای سبز با داشتن خاصیت آنتی باکتریال موجب از بین رفتن باکتری های سطح پوست شده و علاوه بر این با تنظیم ترشح هورمون های بدن مانع از ایجاد جوش می شود. برای بهره گیری از خواص این ماده برای رفع جوش ها، چای سبز را دم کرده و بعد از خنک شدن آن را به روی جوش های خود اسپری کنید و یا یک تکه پنبه را به آن آغشته کرده و روی جوش های خود بمالید.


چه زمانی برای درمان جوش های بلوغ باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از جوش های دوران بلوغ بعد از مدتی خود به خود و یا با استفاده از روش های درمان خانگی که ذکر کردیم، از بین می روند اما برخی از آن ها ممکن است مدت طولانی روی پوست بمانند و جای جوش روی صورت باقی بگذارند. در این صورت حتماً باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد تا پزشک با استفاده از روش های درمان کلینیکی اقدام به رفع این جوش ها کند. برخی از درمان های کلینیکی عبارتند از:

  • تجویز داروهای موضعی مانند پمادها و ژل های مخصوص پوست
  • تجویز داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها و قرص های ضد آندروژن
  • جلسات نور درمانی و لایه برداری شیمیایی
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.